30 فروردين 1402 - 10:10
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

ضرورت اجرای مالیات بر عایدی سرمایه برای تحقق شعار سال 

ضرورت اجرای مالیات بر عایدی سرمایه برای تحقق شعار سال 
یک کارشناس اقتصادی گفت: اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند.
کد خبر : ۱۴۹۱۴۷

مرتضی افقه؛ کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با بیان اینکه مالیات هم به عنوان منبع درآمد دولت و هم به عنوان ابزاری برای سیاست‌گذاری کاربرد دارد، گفت: مالیات یک سیاست انقباضی و ضد تورمی محسوب می‌شود، چون این سیاست کاهش تقاضا را به دنبال خواهد داشت.

 

وی افزود: اگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه به درستی اجرا شود می‌تواند به تحقق شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است، کمک کند. بخش عمده‌ای ازمشکلات اقتصادی کشور ما مربوط به ضعف در برنامه‌ریزی نیست، بلکه ضعف در اجرای برنامه‌های خوب است.

 

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: دولت می‌تواند با گرفتن مالیات از افراد پردرآمد و خرج آن در مسیر تولید به تحقق شعار سال و رسیدن به مهار تورم کمک کند.

 

افقه با اشاره به این امر که اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه منجر به جذاب شدن سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد و بازار سرمایه می‌شود، گفت: البته در چندین سال گذشته موانعی سر راه تولید بوده و دولت با اجرای این طرح تصمیم بر کاهش سوداگری دارد.

 

این کارشناش اقتصادی تاکید کرد: هدف بالقوه طرح مالیات بر عایدی سرمایه کاهش دلالی و التهاب در بازار‌های نامولد مانند خودرو، مسکن، طلا و سکه و ارز است. اگر دولت بتواند با سازوکار‌هایی که در اختیار دارد، این طرح را بر بخش دلالی متمرکز کند و دلال‌ها نیز نتوانند راه گریزی پیدا کنند، قطعا تاثیر گذارخواهد بود، در این شرایط  سرمایه‌ به سمت بخش مولد حرکت می‌کند.

 

وی در پایان تاکید کرد: هم اکنون سود دلالی زیاد است و شاید تاثیرگذاری این طرح در ابتدا کم باشد، ولی باز منجر به سوق دادن سرمایه‌ها به سمت بازار‌های مولد می‌شود.

نویسنده: زهره رضایی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر